Jedną ze składowych prowadzenia projektu na większą skalę jest pozyskiwanie ludzi na odpowiednie stanowiska, którzy będą mogli odciążyć nas lub zrealizować elementy, których my nie będziemy w stanie. Organizowanie rekrutacji w tak specyficznych warunkach jakie generuje projekt non-profit jest trudne i uciążliwe, szczególnie w czasach nastawionych na zdobywanie pieniędzy a nie doświadczenia.

1. Zdefiniowanie projektu i informacji

Najważniejsze na samym początku jest odpowiedzieć sobie na podstawowe pytania dotyczących projektu, które pozwolą nam przygotować ogłoszenie rekrutacyjne – dzięki niemu będziemy mogli łatwiej znaleźć zainteresowane osoby i uniknąć niepotrzebnych, przykrych komentarzy. Zanim przejdę bezpośrednio do pytań chciałbym poprosić Cię, czytelniku, abyś traktował je jako wskazówkę a nie wyznacznik swojej drogi, bowiem każda osoba na świecie będzie mieć ją unikalną i wyjątkową.

A) Finanse
Ilość środków definiuje Twoje możliwości. Pieniądze to narzędzia, dzięki którym możesz organizować sprawniej oraz wytwarzać niezbędne do produkcji elementy, takie jak modele 3D, kod czy dźwięki. Nie powinno nikogo dziwić więc, że na samym początku musimy odpowiedzieć sobie na pytanie “Ile środków mogę przeznaczyć na produkcję?” co generuje kolejne pytanie – “Jak dużo mogę zapłacić poszczególnym członkom zespołu?”. Oczywiście artykuł poświęcony jest projektom niekomercyjnym, więc mogłoby się wydawać, że domyślną odpowiedzią w obu przypadkach będzie “zero” to jednak czasami zdarza się sytuacja, że lider posiada jakieś zaskórniaki, które mógłby w motywacyjnych celach wydać członkom drużyny. Następne pytanie, które można zadać sobie w przypadku jeśli jednak jakieś pieniądze posiadamy to “Czy warto je przeznaczyć na motywację ludzi?”. Nie chcę nikogo nakłaniać do skąpstwa, jednak w niektórych przypadkach mała kwota może być gorsza niż brak kwoty. Mam na myśli sytuację, w której zespół spajany jest przez wizję projektu, w którym wspólnym wrogiem jest brak pieniędzy. W takim przypadku lepszym rozwiązaniem może być zakupienie profesjonalnego oprogramowania czy pokrycie kosztów wyjazdu na targi lub szkolenie – każdy będzie czuł, że jest to coś co pomoże wszystkim.

B) Forma poszukiwanej pomocy
Projekty są różne – duże, małe, potrzebujące większej ilości osób lub wręcz odwrotnie – tylko jednego grafika na 1/8 etatu bądź nawet pojedyncze zlecenie. Musisz wiedzieć kogo potrzebujesz i na ile. Dzięki temu nie dość, że będzie Ci łatwiej zorganizować pracę i zarządzać zadaniami w zespole to będziesz miał ułatwione rozpisanie ogłoszenia rekrutacyjnego.

C) Przyszłość
Jednym z najbardziej podstawowych błędów stawianych przez początkujących liderów jest bagatelizowanie przyszłości i stawienie wszystkiego pod znak z napisem “jakoś to będzie”. Pozwolę sobie sparafrazować część pewnego cytatu – “działanie bez planu to koszmar”. Jeżeli nie będziesz miał odpowiedzi na pytania, które mogą paść nawet od strony potencjalnych współpracowników to zostaniesz zaskoczony i zmuszony do generowania planu na szybko, bez przemyślenia, co prawdopodobnie będzie miało negatywne skutki. Przykładowe pytania, jakie możesz sobie zadać to:
– w jaki sposób chcesz dzielić środki, jeśli projekt będzie skomercjonalizowany?
– czy przewidujesz założenie spółki? Jak chcesz dzielić udziały?
– kto poniesie potencjalne koszty i ryzyko działań?
– czy chcesz w zespole ukształtować leadów poszczególnych działów?

Powyższe pytania możesz wygenerować w oparciu o ustalenia dotyczące projektu jakie poczyniłeś. Te przykładowe traktuj jako kierunek i inspirację – każdy projekt jest inny i wymagać będzie różnego podejścia.

D) Twoje stanowisko
Jedną z trudniejszych rzeczy do zdefiniowania i ustalenia jest Twoja pozycja w przedsięwzięciu. Musisz jednak wiedzieć w jaki sposób będziesz się przedstawiał oraz jaką rolę zajmował wśród Twoich współpracowników. Utrzymanie roli pozwoli Ci zadbać o atmosferę oraz utnie wiele niepotrzebnych dyskusji i komentarzy. Zależy Ci na utrzymaniu przyjaznego, wesołego klimatu czy chciałbyś aby wszystko było profesjonalne i dopięte? Chcesz być postrzegany jako lider, czy jako kumpel, który organizuje projekt? Niezależnie od tego, którą ścieżkę wybierzesz pamiętaj, że czym bardziej wymagający będziesz tym trudniej o utrzymanie ładu i składu w zespole bez budżetu.

2. Typ ludzi

Podczas poszukiwania odpowiednich ludzi do współpracy trafisz na wiele osób o różnych typach, którzy będą chcieli Cię zniechęcić lub odwrotnie – wesprzeć i dołączyć do projektu. Tym punktem chciałbym przygotować Cię na to, co możesz za chwilę zobaczyć oraz dodać otuchy pokazując, że nie jesteś na swojej drodze całkowicie sam. Przedstawiam Ci tylko te negatywne typy bo o pozytywach lepiej po prostu samemu się dowiedzieć na własnej skórze.

A) Za robotę byś się wziął
Wiele osób będzie chciało wmówić Ci, że Twoja praca i organizowanie takiego projektu nie ma sensu. Że lepiej byś zrobił coś małego, pouczył się albo poszedł obejrzeć “Władcę Pierścieni”. Zazwyczaj Ci ludzie sami nic nie robią, dlatego mają dużo czasu aby komentować wpisy innych na facebooku. Po prostu ich zignoruj.
B) Ja Ci prawdę powiem
Niektórzy spróbują dać Ci dobre rady – ceń to. Nie zawsze mogą być trafne, bo nikt nie siedzi w Twojej głowie i nie wie na 100% co chcesz osiągnąć, więc porady dziel przez 2. Ale zawsze szanuj to, że ktoś poświęcił Ci chwilę i napisał coś co sugeruje chęć pomocy. Chyba, że przedstawiona uwaga łączy się z typem  osoby wspomnianym wcześniej – “Za robotę byś się wziął” – to po prostu uprzejmie  taką personę zignoruj.
C) Na chleb nie zarobie
Na koniec typ, który ma rację ale nic na niego nie poradzisz. Dużo osób będzie pisać Ci, że za darmo to można dostać co najwyżej pięścią w nos. Że ich praca jest droga i jakoś dzieci muszą wyżywić. Uszanuj to, bo nie każdy może lub chce pozwolić sobie na pracę za darmo. Nie wściekaj się więc gdy ktoś Ci napisze, że bez kasy palcem nie kiwnie.

3. Przygotowanie ofert

Kiedy już odpowiesz sobie na wszystkie podstawowe pytania i będziesz dokładnie znał swój cel możesz przystąpić do konstruowania oferty rekrutacyjnej, którą później zamieścisz w internecie lub roześlesz znajomym. Elementy takiego ogłoszenia mogą być następujące:
A) Wstęp ze zrębem
Na samym początku zaznacz najważniejsze cechy projektu, które zaciekawią a nawet porwą potencjalnego współpracownika. Musisz być zwięzły, szczery i bezpośredni. Nie baw się w asa w rękawie, użyj największych dział.
B) Wytłumaczenie non-profit
Bardzo ważne jest abyś zaznaczył, że za wykonaną pracę nie oferujesz wynagrodzenia lub tylko w pewnych granicach budżetu. Mów o tym bezpośrednio – czyli tak jakby było to głównym założeniem projektu.
C) Cel i zasady projektu
Zaraz po fragmencie w którym informujesz o braku budżetu daj znać jaki jest cel projektu. Czy chcecie zrobić grę? Czy chciałbyś się czegoś nauczyć? A może potrzebujesz wytworzyć kilka prototypów? Tutaj możesz już dłużej się rozpisać, jeśli kogoś zainteresowałeś wcześniej to będzie on chciał poznać detale współpracy.
D) Kontakt
Na sam koniec podaj alternatywny kontakt. Nie każdy chce/może komunikować się na samym początku z Tobą np. Przez messenger.

Przykładowa oferta (jako post na Facebook’u):

Hej! Poszukuję początkujących grafików 3D do projektu gry wideo w realiach sci-fi, opartej o mechanikę manipulacji czasem. Głównym elementem rozgrywki jest kooperacja czterech graczy, którzy muszą przetrwać w niekorzystnych warunkach kolejne fale przeciwników. Gra czerpie garściami z prozy Lema.

Projekt ma na celu stworzyć prototyp a następnie vertical slice*, który będziemy chcieli przedstawiać inwestorom. Na starcie z każdą osobą podpisuję deklarację, w której oferuję się oddać % udziałów z potencjalnego zysku w zamian za prawa do stworzonych dzieł. Zespół aktualnie składa się z 5 osób i jest międzynarodowy, więc domyślnie używanym językiem jest angielski.

Zachęcam do kontaktu przez PW lub mail: XX@XX.pl, można mnie również złapać w aplikacji telegram: @XX.

*vertical slice – przekrój przez grę, który ma ukazać jej ukończony (możliwie maksymalnie), krótki fragment. Zazwyczaj używa się go w pokazach inwestorskich bądź prasie.

4. Poszukiwania – bliscy i internet

Poszukiwania zawsze warto rozpocząć od bliskich – powie Ci to każdy. Ja natomiast chciałbym Cię przestrzec od podejmowania takiego działania i rozważenia niekorzystania z niego. Bierze się to z faktu, że możesz w ten sposób łatwo stracić znajomych a nawet przyjaciół. Gdy będziesz w roli lidera projektu czasami podejmiesz trudne decyzje, dzięki którym Twój plan wypali lub nie. Czasami wiąże się to z usunięciem danej osoby, która od środka sabotuje nieumyślnie projekt. A wiadomo, że w takiej sytuacji, gdy Twój znajomy robił dla Ciebie różne rzeczy za darmo może skończyć się to przynajmniej nieprzyjemną rozmową.

Gdy już zdecydujesz i wypytasz (lub nie) bliskich i znajomych czas przejść do wrzucenia ogłoszenia w internet. Zanim wypiszę Ci potencjalne miejsca, gdzie takie ogłoszenie możesz wrzucić, rozważ również przeglądnięcie stron na których możesz znaleźć profesjonalistów i zagadanie do nich – większość z nich jest zabieganych i nie ma czasu ale niektórzy mogą spróbować Ci pomóc. Przykładowo, przy grze Phantaruk (gdy projekt jeszcze powstawał niekomercyjnie) udało nam się przez chwilę współpracować z grafikiem odpowiedzialnym za concept art’y do takich gier jak Destiny czy EvE Online.

Wracając jednak do obiecanej listy, poniżej kilka miejsc, w których ogłoszenie Warto zamieścić.

Warsztat.gd

Grupa na Facebook’u

Indiedb

(Opcjonalnie) Skillshot.pl

Koniec

Mam nadzieję, że artykuł ten choć trochę Ci pomoże i nakieruje w kwestii szukania ludzi do projektu. Jeśli Ci się spodobał – daj znać w komentarzu. A najlepiej podrzuć projekt, który tworzysz. 🙂